Norsk
Svensk
Dansk
0 varer i handlekurven
   

CHIPTINING: DE TO MÅTER DET KAN GJØRES PÅ!

 

Vi tunere, i vår egoistiske salgsverden, gjør det vi kan for å overgå våre konkurrenter og deg med flotte uttrykk. 

Dette skaper forvirring, nærmest bevisst, i håp om at det gjør akkurat vårt produkt eller firma så unikt at du ser oss som ditt valg.

 

Det lyves også dessverre over en lav sko med garantier som at det ikke kan spores, at akkurat dette firmaet sin leverandør har unik tuning til akkurat din bil etc etc.   

 

Her er oppskriften på tuning metoder, forhåpentligvis lett forklart, som gjør at du lett kan forstå hva ett aktuelt firma egentlig prøver å selge  :-)

Lenger nede for den interressert litt fordypning mht sporbarhet, hva med service, andre fag uttrykk som brukes etc.

------------------------------------------------

Metode 1: Man endrer parametere i bilens datamaskin - Ecu! Slik at den arbeider noe annerledes i hovedsak med innsprytingen og evt turbo trykk.

Kalles oftest Ecu, obd eller seriell tuning.

 

Metode 1B: Andre "skapte spesial uttrykk" er ppc - bsr tuning, spd, Ctc eller Isoftloader. De siste er ikke noe annet enn at kunden kjøper en liten datamaskin for selv å overføre den modifiserte filen inn i bilens Ecu- datamaskin. Tuningen er den samme! 

 

Metode 2: Man kopler en boks som permanent er montert på bilen. Avhengi av boks type og tilkoplings punkter så påvirker denne da de samme, eller langt på vei de samme, parametere som en gjør ved Ecu tuning.

Kalles oftest powerboks, boks tuning, tuningmodul etc.

Som regel, dessverre for Ecu tuning firmaer, så kommer en stort sett så godt som like langt både mht effekt og drivstoff besparelse på denne måten. Og diverse forum prat om at dette kan være skadelig er pr 2012 ikke reelt!!!

Vel og merke: Med dagens høyteknologiske bokser fra ett bra firma!

 

One minute - That`s all folks!

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Les mer om - Sporbarhet - Service og garantier etc.

 

Service - sporbarhet?  På en del bilmerker fra 2009, så KAN DET sees spor av tuning. Feks endret moment eller hvor mange ganger Ecuèn har vært programmert. Kontakt da gjerne oss for hvordan DU skal håndtere det på akkurat din bil!

 

Service - Vil jeg miste tuningen?  Ved Ecu tuning kan du gjøre det hvis det ligger inne på merkeverkstedets service spek for din bil at det skal kjøres en oppgradering på bilens software.

Ved boks tuning er dette problemet eliminert!

 

Garantert effekt?  Med respekt å melde - tøv! Ingen kan garantere at din bil er 100% i orden! Det man kan garantere, er at får man ikke den effekten man skal ha med tuning, så kan man komme med tips / sjekke visse av bilens egne komponenter. Og man kan garantere at kunden evt får penger igjen. Både med Ecu og boks tuning så opplever en biler, heldigvis unntaksvis, som responderer dårlig.

 

Min bil er sperret for tuning!  Neida, bare bilselgeren som ikke kan nok om dette! Våre boks sett fungere da utmerket likevel. Dog så har vi måttet utvikle en ny generasjon tuningsett for en del nye biler da det ikke lenger er nok med å hente info fra kun ett sted på motoren. Men med desto bedre tuning resultat :-)

Vil man Ecu tune kan dette også gjøres med såkalt Boot jobb. Men det er litt dramatisk på en bil med nybilgaranti da man må splitte bilens Ecu og lodde seg på innvendig.

 

Lodde jobb - Dette er Ecu tuning. Men tidligere var det slik at "chippen " i biles Ecu bare kunne programmeres en gang. Mao man tar denne ut og lodder inn en nye med ny software - andre parametere.

[Tilbake]